Rodzaje akumualtorów kwasowo-ołowiowych

Na rynku motoryzacyjnym spotykamy się z różnymi rodzajami akumulatorów. Pewne z nich są nam znane od dziesiątków lat, natomiast inne od kilku. Natomiast w każdych z nich widać zastosowanie ciekawej technologii, która wpływa na ich funkcjonalność, jak i dodatkowe parametry.

1. Akumulatory Kwasowe.
Są to najczęściej spotykane akmulatory w samochodach ciężarowych i osobowych. Wymienia się starsze i nowsze typy. Te starsze wymagają regularnej kontroli poziomu elektrolitu, uzupełniania go wodą destylowaną. Nowsze typy posiadają ograniczoną obsługę. Główne zastosowanie takich akumulatorów kwasowych polega na rozruchu silnika.

Zalety: godna uwagi jest ich atrakcyjna cena. Już za akumulator 60 Ah zapłacimy od 200-300 zł, natomiast 100 Ah kosztuje nas od 450-600 zł; ułatwiona eksploatacja.

Wady: krótka żywotność, niska wydajność przy długich rozładowaniach, zagrożenie wydzielania szkodliwych dla zdrowia oparów kwasu siarkowego.

2. Akumulatory AGM
Akumulatory powstają poprzez zastosowanie technologii Absorbent Glass Mat – AGM. Oznacza to, że elektrolit jest wchłaniany przez absorbcyjną matę szklaną. Nie ma więc żadnego zagrożenia wydzielania oparów kwasu siarkowego. Ich główne zastosowanie widać w systemach zasilania awaryjnego UPS.

Zalety: Cena akumulatora AGM 100 Ah waha się od 550-900 zł; brak zagrożenia wydzielania oparów szkodliwych dla zdrowia.

Wady: mniejsza żywotność i sprawność akumulatora przy zastosowaniu na zewnątrz.

3. Akumulatory żelowe
Do akumulatorów żelowych stosuje się gęsty elektrolit. Jego zadanie polega na wyeliminowaniu szkodliwych oparów, jak i zapewnieniu pracy w każdej pozycji. Cechują się najdłuższą żywotnością, która trwa do ponad 10 lat. Dodatkowo gwarantują nam największą ilość cykli ładowania i rozładowania akumulatora. I co ważne, są również odporne na wahania temperatury. Zmniejszonyproces samorozładowania sprawia, że akumulator żelowy moż być magazynowany przez ponad pół roku. Najczęściej sprawdza się do zasilania silników elektrycznych, rozruchu silników spalinowych i zasilania urządzeń podkładowych.

Zalety: najdłuższa żywotność, praca w dowolnej pozycji, wyeliminowane szkodliwe opary, odporność na wahania temperatury, największa ilość cykli ładowania i rozładowania, prosta obsługa.

Wady: wysoka cena, która waha się od 700-1300 zł za 100 Ah.

Należy uważać, ponieważ pewni sprzedawcy akumulatorów oferują nam akumulatory AGM, a tak naprawdę są to akumulatory żelowe. W tym cleu należy dokładnie sprawdzić kartę akumulatora, na której to powinien pojawić się napis „Gel Battery”, „Gel”, „Gelled Electrolyte.

4 komentarze

Add a Comment
  1. Ja kupiłem akumulator żelowy na łódkę do silnika elektrycznego. tutaj kupiłem polecam http://www.akumulatory-zelowe.pl/akumulator-zelowy-moverplus-mp-ev-12v-110ah-p-221.html

  2. Zawsze to jakieś info o tych akumulatorach, sam mam żelowy i sobie chwale.

  3. Możecie dać jakieś małe porównanie akumulatorów żelowych HAZE oraz MK BATTERY? Teraz chce kupić MK BATTERY na próbę

  4. Fajnie, że ktoś pisze o akumulatorach, teraz pojazdy elektryczne to nasza przyszłość.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *